Saltar ao contido principal

O deseño curricular no ensino de linguas estranxeiras (Tema 5 co docente Gonzalo)

 A modo de dosier de actividades, este primeiro tema de deseño curricular caracterizouse, principalmente, por actividades de avaliación diagnóstica que nos permitiron retomar ideas e contidos vistos en materias previas, así como facilitar o seu enlazamento cos novos contidos, específicos do ensino de linguas estranxeiras. Así, predominaron os tests e cuestionarios, grupais e individuais, que para alén de medir os nosos coñecementos previos, tamén nos axudaron a afianzar os novos dun xeito dinámico, especialmente tendo en conta o carácter denso da materia lexislativa.

Tamén houbo, naturalmente, unha parte expositiva de contidos teóricos, que se seguiu das nosas presentacións grupais, cuxa preparación aprofundou o noso coñecemento neses elementos e organización curriculares dos diferentes niveis e réximes educativos. No caso do grupo en que eu traballei, concretamente tivemos a oportunidade de abordar o ensino de linguas estranxeiras nos diferentes niveis de Formación Profesional, algo especialmente interesante polo descoñecido que nos resultaba:


Azul Rosa Graduación Enseñanza Primaria Eventos e Interés Especial Presentación

Con este traballo pasamos a coñecer non só o papel das linguas estranxeiras no currículum das FPs, senón tamén aspectos máis concretos coma os seus obxectivos ou criterios de avaliación, moi diferentes dos da ESO e Bacharelato que nós coñecíamos, ou incluso as características do profesorado que as imparte, coa información que nos proporcionaron as webs institucionais e do estado. Todo isto sen deixar de coñecer outros currículums, grazas ás exposicións do resto de grupos.

A seguinte institución cuxo funcionamento e currículo comezamos a coñecer foi aquela do ensino de linguas por antonomasia, a Escola Oficial de Idiomas. Colectivamente fomos aprendendo e reflexionando a través de debates na aula sobre a súa organización, culminando na elaboración dunha presentación conxunta que sumarizase eses contidos traballados:




No meu caso e das persoas con quen traballei, acabamos coñecendo non só a pequena parte do documento que traballamos, arriba insertado, senón tamén moitos outros pormenores do ensino nos distintos niveis e linguas que ofertan as EOIs, podendo variais dunhas a outras como vimos, grazas ao traballo das nosas compañeiras e compañeiros, que comentamos na aula unha vez elaborado.

A modo de síntese sobre as actividades realizadas na aula, quero sinalar a relevancia de termos desenvolvido un traballo principalmente colaborativo e interactivo, paro construír en grupos menores ou maiores, coas nosas aportacións individuais, un coñecemento colectivo de que todos nos puidemos enriquecer, auto e coavaliado, de forma que para alén do estudo teórico da lexislación, as aulas tamén supuxeron un exemplo práctico de metodoloxías docentes innovadoras, en moitos casos contando co emprego das tecnoloxías.

Doutro lado, a modo de diario de reflexións sobre o referido tema, quero destacar neste apartado a complexidade que supón a aprendizaxe e estudo da lexislación educativa en materia de linguas estranxeiras, xa que inclúe unha serie de documentos moi voluminosos redactados nunha linguaxe de función especificamente administrativa e protocolaria, e, por esta razón, valorizar especialmente a simplificación que nas aulas se fixo dos mesmos para o noso temario, permitíndonos ter unha primeira aproximación a estes documentos en que puidemos comprender o seu propósito e contidos.

A pesar de que a lexislación educativa supón apenas unha parte da complexa realidade do proceso de ensino-aprendizaxe dunha lingua estranxeira, o seu obrigado coñecemento e cumprimento débennos levar a reflexionar sobre ela como algo máis ca unha simple guía de práctica docente e de deseño curricular, xa que se trata do reflexo da filosofía das institucións que regulan a educación a nivel estatal e autonómico, e, por tanto, da visión que se espera que adoptemos da educación e dos seus propósitos. Así, ideas como a integración do plurilingüismo e pluriculturalismo nas aulas de linguas estranxeiras non responden unicamente a unha metodoloxía docente concreta, xa que esta é libremente escollida polo profesorado, como lembramos nas aulas, senón a un propósito maior, de implementación de valores de tolerancia e convivencia respectuosa na sociedade en xeral, que considero resulta especialmente significativo resaltar no ensino de linguas estranxeiras, cuxo propósito básico é poñernos en contacto cunha ampla diversidade de culturas e cosmovisións que debe ter o respecto como base do proceso. Algo que creo que tamén nos resultou de especial axuda na impartición desta materia foi a aproximación á terminoloxía que un/ha docente de linguas debe dominar á hora de traballar con eses conceptos que a lexislación nos brinda, como o a diferenza entre multilingüismo e plurilingüismo que tivemos a oportunidade de abordar nas aulas.

Como conclusión, a pesar de que este sexa o quinto tema da programación, considero moi oportuno que fose o primeiro co que tivemos contacto, xa que creo que iso nos deixou claro que esta é a base sobre a que se constrúe todo proceso de ensino-aprendizaxe, de forma que a partir daí fomos entrando en cuestións cada vez máis específicas, tanto do ámbito das linguas estranxeiras, como o MCER de linguas, como das competencias de cada persoa docente en particular.


Comentarios

  1. Ola, Rita:
    A vosa contribución pareceume do máis interesante xa que si que estamos algo familiarizados co currículo da ESO ou de bacharelato, xa que a maioría cursámolo en España para acceder á universidade. Porén, para min (e supoño que para a maioría) o tema das linguas estranxeiras nas FP era un tema totalmente descoñecido.
    Para empezar, darche os parabéns porque encántame o aspecto visual e as transicións da vosa presentación. Moi chulo. Eu na miña ignorancia pensaba que nas FP só se farían cousas relacionadas co oficio e que non habería unha parte de linguas, polo que resultoume sorprendente o feito de que haxa dous módulos de comunicación e sociedade no que están as linguas estranxeiras. Non só iso, senón que estes módulos son o 35-40 % do currículo. Grazas polo coñecemento! De non ser pola vosa presentación seguiría na miña ignorancia.

    Un saúdo :)

    ResponderEliminar
  2. Ola, Rita! A verdade é que si, creo que é a primeira vez que me cadra de empezar o contido dunha materia polo quinto tema, feito curioso. Pero tes razón en que foi interesante este comezo, xa que se trata de contidos base que calquera aspirante á docencia de linguas estranxeiras debería coñecer. Ao ser un tema tan teórico iso facíao máis difícil de dixerir, pero é certo que o feito de probar todos estes métodos de presentacións colaborativas e debates piramidais axudou a dinamizalo considerablemente. Coincido tamén co comentario previo de Alejandro, non tiña nin idea de que nas FP as linguas estranxeiras tiñan tal nivel de importancia. Quen sabe, ao mellor calquera das persoas que estamos hoxe neste mestrado acabamos dando clase aí!

    ResponderEliminar

Publicar un comentario